Galungan.

6 april 2017 - Sidemen, Indonesië

Van 9 t/m 19 februari 2016 staat Bali in het teken van Galungan en Kuningan. Galungan is een feest van 10 achtereenvolgende dagen ter nagedachtenis aan de overwinning van het goede op het kwade. Het verhaal achter Galungan gaat hoofdzakelijk om een krachtmeting tussen de goden. Tijdens Galungan keren de goddelijke geesten van de voorouders terug naar aarde en verwachten te worden toegejuicht en vermaakt met belangrijke Balinese rituelen en festiviteiten.
Op de dag van Galungan gaan de mannen van bijna elk dorp in de vroege ochtend op zoek naar een niets vermoedend varken dat eerst bij de tempel geofferd zal worden. Het vlees wordt daarna voorzien van tientallen kruiden en specerijen en gebruikt om de traditionele en pittige ‘lawar’ gerechten te maken zoals saté en nangka. Op de dag zelf, (Galungan is altijd op een woensdag) is er aandacht voor het gezin.

Vandaag vertrekken we vanuit Ubud richting Sidemen.

We gaan eerst voorbij de tempel,waar alle Balinezen samen komen.

Voordat we binnen gaan krijgen we eerst een sarong om met een geel lint.

Heel indrukwekkend dit allemaal te zien.Wat deze mensen allemaal doen voor hun geloof.En allemaal even mooi,zelfs de kinderen.Nadat we de nodige tijd in de tempel heb en gelopen gaan we op weg naar Sidemen,eerst even lunchen,ook weer op een bijzondere plaats waar we weer uitkijken op de rijstvelden.Dan gaan we onderweg we rijden door de bergen,op de eerste indruk denk je waar komen we terecht,maar wederom belanden we bij n schitterend hotel,daar heeft Gerrit wel oog voor,alles ziet er netjes uit,alleen de kamer is open van boven en ik zie al allemaal beesten door de kamer (in ge dachten) lopen.ik zie ook meteen de kleine tjitjak lopen,oh nog meer maar dan zie ik ook de reden  grote gekko.....Dat worden 3 slapeloze nachten....De mannen lachen me uit,maar goed we gaan het proberen,we ruimen de koffers een beetje ad kant en kleden om ons om even lekker te gaan zwemmen in het mooie zwembad,we zitten echt in de jungle,we drinken lekker een cappuccino en daarna gaan we lekker douchen,alnoewel ik met een dubbel gevoel onder de douche sta....Daarna gaan we lekker eten in hetrestaurant en nemen erna een lekkere cocktail, waarna we de volgende dag besprekem,raften.....ik ba wel niet die waterval naar beneden zeg ik al meteen (ben een angsthaas hoor)maar er wordt me gezegd dat ik er dan omheen kan lopen.We gaan tegen 10.00uur naar onze kamer waar ik het slapen gaan zolang mogelijk uitstel......Maar ik zie dat de tjiktaks alle muggen opvreten,dat is al een geruststelling ben nm. Al helemaal lek geprikt zoals altijd.Dikke  bulten opmijn lijf,hebben al speciaal spul gekocht maar helpt niet echt.Uiteindelijk dan toch maar gaan slapen,ben eens benieuwd.

1. Miranda de Koning:
    6 april 2017
    Spannend allemaal sis!!
  2. Jolanda smeets:
    6 april 2017
    Heel veel sterkte de komende nachten!
    Was ook niks voor mij Maar ik hoop dat er wel een muskietennet over het bed hangt.