Duiken oefenen

22 april 2017

Vandaag gaat Hans oefenenom te duiken in het zwembad van Adirama.Het is alweer zolang geleden dat hij de duikcursus heeft gedaan.Het duurt wel even voordat ze met alle spullen komen,ze gaan morgen spullen bijzetten bij het koraal wat Ruud heeft opgestart,er staannu een tafel en 4 stoelen en het embleem van Adirama,er komen 4 statuten bij,er is koraal geplaatst .Alles word er mooi bijgezet,er gaat een team mee en Hans gaat meehelpen en filmen.Gerrit vraagt of we zin hebben om smiddags te gaan shoppen,ik heb wel zin,we gaan smiddags ,ondertussen zijn alle spulletjes er,Hans gaat oefenen en het gaat prima,is wel even spannend,en die zware duikfles op de rug valt toch wel even tegen.Morgen 10.00uur willen ze vertrekken,we gaan met Ketut naar de Hardys,we kopen daar wat lekkers en ik koop wat eten voor Ketut en zijn familie,hij is er erg blij mee hij vraagt of we zijn huis willen bezoeken,zijn moeder is er niet die zit bij familie in Denpasar,we rijden eerst naar Krisna,dat is een souvenirswinkel en wat een grote winkel,er is ons wel n hoop aan de vingers blijven plakken!Daarna rijden we naar zijn huisje in de kampung op zich n leuk huisje,alleen de tuin is er niet zo mooi,er is wel wat aan te doen,hij laat de slaapkamers zien,ze hebben gelukkig een slaapplaats en bedden,een keukentje buiten t huis en iets voor zich te wassen,niks voor ons.....wat hebben wij t toch goed zeg,zijn vader is pas overleden en hij moet nu zijn moeder en zusje onderhouden,ze verdienen hier maar 100,-per maand,hij zelf doet verkoop aan het strand met spulletjes,maar doet sinds kort ook taxiwerk,dat is natuurlijk beter,maar goed,we rijden erna terug naar t hotel en nemen er nog n duikje dan gaan we douchen en gaan eten bij de Deutsche Eck,Ketut en Dewa hebben we ook uitgenodigd,het is zo warm,net gedoucht en alweer zweten,ze smullen heerlijk,daarna gaan we nog even bij Adirama een afzakkertje nemen,is altijd even gezellig meestal zijn we de enigste gasten die er savonds zitten.mijn ogen vallen dicht en ik ga al naar bed,Gerrit en Hans blijven nog even nakletsen.

De volgende morgen is t zover,Hans gaat meeduiken,spannend,het duurt wel even voordat we uiteindelijk vertrekken een hele organisatie,Dewa en Gerrit gaan zwemmend al vooruit en gaan al snorkelen,het is mij te ver en wacht toch liever dat de boot gaat,alles wordt op de boot gebracht wat een werk allemaal,er zijnwat vissers op t strand ah vissen met de netten,ze hebben ook al wat vangst,bijzonder om te zien,ze doen dit bijna de hele dag om wat te eten te krijgen of om de vis door te verkopen,van smorgens vroeg en savonds komen ze als t donker is terug,tevoet in de zee vissen.....

Als we op de plek komen,begint t allemaal,de statuten moeten er voorzichtig uit en het koraal mag niet worden geraakt,wat bijzonder,ik ga in het water om alles te bekijken via mijn duikbril,er zijn mooie vissen,ik zal later een filmpje plaatsen op facebook om te laten zien wat het resultaat is,net duurt wel enkele uurtjes en uiteindelijk na dik 4 uurtjes kunnen we pas terug.Na een mooi resultaat,missie geslaagd,we krijgen bij hotel wat te eten en te drinken,Hans heeft nog alle filmpjes zitten te bekijken met de jongens,ik ben naar t zwembad gegaan,ik heb om 17.30uur een afspraak om een cremebadje te laten doen,je haren worden gewassen,met een creme ingesmeerd,waarna je een heerlijke hoofdmassage krijgt,dit alles duurt 1 uur,heerlijk en t kost bijna niks 150.000 rupia (10,-)Vanavond is er een feestavond in t hotel en onze laatste avondMaar we vinden het ook wel goed geweest,we verlangen ook wel weer naar huis,naar onze dochter,we heb en met Sven welke iedere dag even contact via whatsupp,die zit in Belize op jungletraining voor 10 weken hij heeft wel zwaar daar,maar goed dat is ook weer zo voorbij,Om 19.00uur begint de avond,we heb en al een gedeelte opgeruimd en gesorteerd in het koffer,het is weer een hele gezellige avond,ik eet een minirijsttafel en Hans een steak,het is best wel druk deze avond en we blijven  nog achter met een klein groepje gezellig als afsluiter,morgen gaan we  nog een dolfijnentocht doen met Udin.Wil ze toch nog eens zien,we gaan wat later,we slapen deze nacht slecht om half 2 worden we wakker door de buurman,die zit te bellen......om 5.e0uur worden we wakker door t slaan vd deuren en horen we de chinezen die ih hotel zitten kwaken,nou laten we dan maar opstaan,we hebben om 8.30uur de dolfijnentocht,nou deze was schitterend,wat mooi dit,als we terugkomen gaan we ontbijten,en daarna gaan we nog even lekker bijnt zwembad liggen en n duikje nemen,morgen heb en we t ijskoud als we de weersverwachtingen zien in ons kikkerlandje,we ge ieten nog even,Ketut komt afscheid nemen,en wij gaan nu onze koffers pakken,en ons klaarmaken voor onze laatste reis in Bali.