Update

20 april 2017

Vandaag wilden we met de fiets naar Vina en Eugene gaan.Helaas waren de fietsen niet goed dus we besloten om te voet te gaan,rondje in de Kampung,we worden door iedereen begroet,de kippen met kuikens lopen overal,de koeien bekijken ons nieuwsgierig,de varkentjes ook,het is erg warm en we zijn blij als we eraankomen we zouden eigenlijk op de koffie gaan,maar nemen toch liever water,Tante Sus is er ook,leuk om haar even te zien,we krijgen een lekker gebakje erbij,we blij en ongeveer een uurtje en besluiten dan terug te gaan naar hotel,onderweg komen we een kudde honden tegen,dat is best wel beetje eng,maar we schelden wat tegen ze en ze lopen bang weg.Terug in t hotel gaan we meteen de zwemkleding aantrekken en meteen een duikje ih zwembad nemen,wat een verademing,we vertrekken morgen naar Gili voor 2 daagjes,we pakken de koffers al in,die laten we achter in t hotel en nemen maar klein beetje mee.Tussendoor krijgen we appjes van Sven die in Belize zit,jungletraining,volgens mij heeft hij het best wel zwaar daar.Even doorzetten.

10 weken is ook wel lang.Maar voor dat hij t weet is hij er weer.Gelukkig bestaat er nu internet zodat hij toch net ons kan spreken,wel raar,we zitten aan bet eind vd andere wereld en toch zo dicht bij.

Savonds gaan we eten bij de Deusche Eck,vanavond op tijd naar bed,morgen om 6.00uur vertrekken.We gaan op tijd naar bed.

Smorgens vertrekken we vanuit t hotel (Lovina)naar Amed.

Daar aangekomen moesten we wachten op de boot en op de organisatie we waren wat vroeg daar,er zaten veel mensen daar wat een armoede weer,we hadden een luchbox mee,ze keken ons t eten uit de mond,ik heb alles wat over was verdeeld,er zaten ook kleine kinderen bij,ik  vroeg of ze niet naar school moesten,toen zei de vader nee geen school wij kunnen dat niet betalen,verschrikkelijk.

Ze moeten daar de koffers dragen naar de boot van alle toeristenen dan maar hopen dat ze iets krijgen,ze proberen je ook van alles aan te smeren,souvenirs,maar is allemaal troep,hebben nog niet echt iets gezien wat leuk is.

Als de organisatie komt komen er ook andere reizigers aan,de chauffeur blijft wachten tot we op de boot gaan,ik vind t maar eng we moeten langs de zijkant erop gaan,de koffers worden allemaal boven op de boot gelegd onder plastic,het is een mooi ritje,we komen zelfs dolfijnen tegen onderweg,wat mooi om dit te zien,helaas allemaal te laat om er een foto van te maken,we doen er ongeveer 1 uur over om aan te komen op Gili Trawangan, een geweldige trip,we naderen de kust en zien allemaal witte zand en mooi helder blauw water,Wow!

We kijken eerst even onze ogen uit,wat mooi dit,we zien allemaal paard en wagens voorbij komen,iedereen wil ons naar t hotel brengen,maar we vragen na,het schijnt maar 5 minuten te lopen zijn,wat een verademing geen autos,geen scooters,motors,alleen maar fietsen,maar die paarden wat zielig,ze zweten zich kapot,moeten niet alleen reizigers vervoeren ook cement,alles wat er op t eiland vervoerd moet worden, heel zielig,ze krijgen geen water en worden ook niet afgekoeld,we besluiten om hier niet aan deel te nemen,erg dit,maar goed.

We lopen naar ons hotelletje,er zijn veel hotels die ook duiklessen aanbieden,veel mensen komen hier om te duiken,het hotel ziet er netjes uit,schone kamers,we kleden ons om en gaan bet eilandje een beetje verkennen en zoeken eenmooie plekje op om een duikje in de mooie helderblauwe zee te nemen,heerlijk!Wat hebben we het toch goed.we blijven er een poosje wegaan weerterug naar t hotel om ons te douchen en gaan op zoek naar een eettentje,die zijn er genoeg,onderweg worden we door iedereen aangesproken,iedereen probeert ons een snorkeltocht aan te smeren,kost allemaal hetzelfde,er loopt heel veel jeugd rond en er zijn leuke cafeetjes met livebands.Wekomen een marktje tegen met allemaal eten,dat ziet erg lekker en goed uit,we kijken er eerst even rond en besluitenom daar te gaan eten,je kan er 2 spiesjes uitkiezen met 3 gerechten erbij en rijst en een gebakken banaantje voor maar 60.000 rupia (4,20€)Normaal zouden we dit niet snel doen,maar iedereen eet er en t ziet ergoed verzorgd uit,het was erg lekker,daarna gaan we weer wat verder wandelen,het is erg warm,we zouden eigenlijk heel veel  moeten zijn afgevallen van al dat zweten,maar van al dat lekker eten hier ben ik bang dat er alleen maar wat bij komt,dat wordt hard sporten.....

We vinden een leuk barretje Sama Sama een reggaetent,en blijven daar zitten,heel gezellig,we gaan 1xdansenen komen terug en al ons drinken is weg,Hans roept de ober en die verontschuldigd zich,maar we krijgen niets nieuws....We besluiten niks nieuws meer te bestellen,het is goed geweest,we lopen langzaam terug,we worden van alle kanten gevraagd of we mushrooms willen,high willen worden,dan vraagt er iemand of we drugs willen,dat is minder dacht dat dit niet hier was maar het schijnt dat de helft vd mannen die langs de weg zitten en het aanbieden ad toeristen high zijn.Het nachtleven begint voor de jeugd nu pas,hoe harder de muziek hoe beter,Hier ligt ook een moskee,dus we worden waarschijnlijk al heel vroeg gewekt,we gaan naar de kamer,wat een verademing AIRCO, we proberen nog even op internet te komen,maar de Wifi is erg slecht,gelukkig hebben we een kaart,Hans valt al snel in slaap,ik kan niet slapen,hoor op de achtergrond wel de muziek,uiteindelijk toch ingeslapen.Om 4.30uur inderdaad de luispreker van de Moskee goed te horen,daarna kan ik niet meer slapen.

Smorgens gaan we op zoek naar een plaatsje om te ontbijten,daarna kijken we voor een snorkeltocht af te spreken,die is om 10,30 uur en duurt ongeveer 4 uurtjes.We lopen  terug naar t hotel voor alles op te halen,hebben eigen snorkel bij ons,we gaan met een glasboot en gaan 3 eilandjes bezoeken en mogen daar snorkelen,er schijnen ook schildpadden te zitten,ben eens benieuwd,tegenover ons in de boot zitten 4 chinesevrouwtjes,er zit er 1 bij die heeft  een badmanpak aan haha bang om een beetje kleur te krijgen,iedereen probeert stiekem een foto te maken.Ik ook☻☻De eerste stop komt eraan,nou het is geweldig,er zijn inderdaad schildpadden,de gids duikt helemaal onder en hij komt helemaal naar boven gezwommen,geweldig,Hans heeft een onderwatercamera mee,maar we krijgen helaas de filmpjes niet door op facebook,laat jullie later wel meegenieten.,daarna gaan we weer verder naar Gili Air,daar gaan we lunchen en even wat rondlopen,daarna weer verder,het was een geweldige ervaring,we zijn tegen 16.oouur weer terug,we gaan de andere kant van het eiland op en lopen naar het strand waar we nog even lekker genieten van het  mooie helderblauwe water,wenemeneen heerlijke duik en gaan dan lekker in de schaduw zitten en drinken er wat.Als we genoeg gezeten hebben gaan we weerrichting hotel om te gaan douchenen en  weet wat te gaan eten .We vinden een gezellig restaurantje waar we op t strand kunnen zitten er is een Nederlandse kok,we kunnen er een stokje met vlees of kip uitzoeken en er is een buffetje met een saladebar,heel gezellig.Daarna lopen we nog even rond en gaan nog ergens wat drinken en dan naar t hotel en danis dit avontuur ook weer voorbij,we slapen deze nacht beter,horen ook geen muziek meer,de andere dag gaan we weer om 10.30uur richting Amed en dan weer naar Lovina,ons vertouwde hotelletje.Wenemen meteen een duikje ih zwembad.Savonds weer lekker eten en geen verdere plannen,savonds komt Dewa op bezoek,we drinken gezellig wat en spreken af om morgen met hem naar de Deutsche Eck te gaan.Smorgens weer ons vertrouwde ontbijtje,vandaag baat Hans proefduiken ih zwembad er is een koraalrif van het hotel dat ze heb en gemaakt en ze willen er wat plaatsen,Ze hebben Hans gevraagd of hij het wil filmen,dus die gaatnu eerst nog eens oefenen.Zonu ben ik weer helemaal bij met ons verhaaltje,de laatste dagen alweer.